تمیز کردن کاغذ دیواری

تمیز کردن کاغذ دیواری

زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

فهرست مطالب …

یکی از مواردی که در زیبایی خانه نقش دارد، کاغذ دیواری است. کاغذهای دیواری با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع باعث جذابیت و زیبایی در محیط کار و زندگی هستند؛ با این وجود بسیاری از افراد در هنگام تمیز کردن خانه، تمیز کردن کاغذ دیواری را فراموش می‌کنند.

گاهی اوقات هم افراد تمیز کردن کاغذ دیواری را تا رسیدن زمان خانه تکانی عید و یا زمانی که کودکشان از آن به عنوان بوم نقاشی استفاده می‌کند، به تاخیر می‌اندازند.

با این حال باید توجه کنید که کاغذ دیواری، آلودگی‌های محیط را به خود جذب می‌کند؛ بنابراین نیاز است که هر چند وقت یک بار تمیز شود. برای تمیز کردن کاغذ دیواری ابتدا باید میزان کثیفی آن را بسنجید و سپس با استفاده از روش‌های صحیح و با کمک مواد مناسب آن را تمیز کنید.

باید کمی دقت و تلاش به خرج دهید تا گردگیری یا لکه‌زدایی به بهترین نحو انجام شده و کاغذ دیواری مثل روز اول تمیز شود. بر همین اساس، در ادامه مقاله چند روش ساده برای تمیز کردن کاغذ دیواری به شما معرفی خواهد شد.

 

 

مراحل تمیز کردن کاغذ دیواری
برای تمیز کردن کاغذ دیواری خانه و یا محل کار خود مراحل زیر را دنبال کنید:

مشخص کردن نوع کاغذ دیواری
اولین قدم در تمیز کردن کاغذ دیواری، مشخص کردن جنس آن است. برای مثال کاغذ دیواری‌های وینیلی به راحتی تمیز می‌شوند؛ همچنین بعضی دیگر از پارچه‌هایی که با آکریل پوشیده شده‌اند نیز به راحتی قابل شست‌وشو هستند. به‌ علاوه کاغذ دیواری که جنسی از کاغذ ساده دارد، نباید خیس شود‌؛ بنابراین تا حد امکان هنگام تمیز کردن آن، تنها نقطه‌ی مورد نظر را تمیز کنید.

نکته دیگر درباره کاغذ دیواری وینیلی این است که نباید موادی را که سبب ساییدگی می‌شوند برای آن‌ها به کار ببرید. علاوه بر این‌ها چنانچه دیوار خانه‌تان پوشش محافظی ندارد، با یک اسفنج خشک آن را تمیز کنید؛ توجه داشته باشید که اسفنج هیچ رطوبتی را نداشته باشد. به این ترتیب آلودگی‌ها به تدریج از روی کاغذ دیواری پاک می‌شوند.

 

استفاده از شوینده مناسب برای تمیز کردن کاغد دیواری
برای درست کردن یک شوینده مناسب، حدود دو قاشق چای‌خوری مایع ظرف‌شویی به یک ظرف حاوی آب گرم اضافه کنید. برای اینکه از رنگی شدن کاغذ دیواری با شوینده‌های رنگی جلوگیری کرده باشید، حتما در انتخاب شوینده مناسب دقت نمایید. یک حوله و یا اسفنج خشک و تمیز بردارید و درون محلول بزنید. آب اضافه اسفنج را درون سطل ریخته و ابتدا از جایی که کمتر در دید قرار دارد، تمیز کردن را شروع کنید تا محلول را امتحان کرده باشید. اگر به کاغذ دیواری آسیبی وارد نشد، کار خود را از سر بگیرید و تمیز کردن را شروع کنید.
بهتر است هنگام تمیز کردن از ترکیب حرکات بالا به پایین، عمودی و دورانی استفاده نمایید. توجه داشته باشید که هرگز نباید میزان زیادی شوینده به کار ببرید؛ زیرا شوینده زیاد، خاک را به دیوار می‌چسباند. همچنین از دستمال‌های مخصوص تمیز کردن کمک نگیرید؛ چرا که این دستمال‌های مخصوص برای کاغذ دیواری اصلا مناسب نیستند.

 

شستن و خشک کردن کاغذ دیواری
در این مرحله سطل پر از آب را برداشته و با کمک گرفتن از یک دستمال تمیز، کاغذ دیواری را با آب تمیز کنید. هرگز از آب زیادی استفاده نکنید؛ زیرا مطمئنا دوست ندارید که در نهایت، دیواری نمناک داشته باشید. می‌توانید از یک دستمال تمیز برای جلوگیری از مرطوب یا خیس شدن کاغذ دیواری استفاده نمایید و با آن سریعا کاغذ دیواری را خشک کنید.

 

گردگیری کردن کاغذ دیواری
گاهی اوقات آلودگی‌ها و چرک‌های کاغذ دیواری به حدی نیستند که به استفاده از شوینده نیاز باشد. در این زمان برای گردگیری کردن کاغذ دیواری از روش‌های ساده‌تری استفاده می‌شود که عبارتند از:

 

تمیز کردن با دستمال
می‌توانید به صورت مستقیم کاغذ دیواری را با دستمال تمیز کنید. گردگیری با دستمال کمی تمیز کردن دیوار بلند را سخت می‌کند؛ اما می‌توانید از نردبان برای تمیز کردن گوشه‌های دیوار کمک بگیرید‌. بهتر است از بالای دیوار شروع کرده و هر گرد و غباری که می‌بینید را تمیز کنید؛ تا جایی تمیز کردن را با دستمال ادامه دهید که از تمیز بودن آن مطمئن هستید؛ زیرا یک دستمال کثیف اثر لکه را روی دیوارتان باقی می‌گذارد.

استفاده از جاروبرقی
بهترین و مؤثرترین راه برای از بین بردن گرد و غبار روی کاغذ دیواری، استفاده از جاروبرقی است. برای این کار ابتدا از یک برس مخصوص تمیز کردن دیوار استفاده کرده و آن را روی جاروبرقی نصب کنید. حتما قبل از شروع، به ارتفاع دیوار و طول لوله جاروبرقی توجه نمایید؛ زیرا ممکن است که به یک نردبان برای دسترسی به نقاط بالاتر دیوار احتیاج پیدا کنید.

این عمل منجر به جلوگیری از خش افتادن روی دیوار می‌شود. برای گردگیری کامل، هر بار بخش کوچکی از کاغذ دیواری را جارو بکشید تا زمانی که کل کاغذ بسیار تمیز شود. اگر کاغذ دیواری شما پارچه‌ای است، می‌توانید از جاروبرقی برای تمیز کردن آن کمک بگیرید؛ فقط توجه کنید که آن را بر روی دیوار نکشید‌.

 

استفاده از جاروی دستی
برای شروع پارچه‌ای تمیز را برای گردگیری برداشته و روی برس‌های جارو قرار دهید. هنگام تمیز کردن جارو را به صورت چپ و راست روی کاغذ دیواری بکشید؛ با این کار حتی گرد و غبار گوشه‌های دیوار را نیز تمیز می‌کنید. همچنین می‌توانید جارو را از بالا به پایین روی دیوار حرکت دهید تا گرد و خاک به خوبی گرفته شود. به این ترتیب، مطمئن می‌شوید که همه جای کاغذ دیواری به خوبی تمیز شده است. در نهایت هم گرد و خاکی که بر روی زمین نشسته را جارو و تمیز کنید.

 

لکه زدایی از روی کاغذ دیواری
گاهی اوقات برای خانه تکانی شب عید یا هر دلیل دیگری کاغذ دیواری را تمیز می‌کنید؛ اما پس از چند روز می‌بینید فرزندتان برای نشان دادن هنر نقاشی خود از کاغذ دیواری کمک گرفته و یا با دستانی چرب بر روی دیوار لکه‌هایی به‌جا گذاشته است. در این زمان به جای شستشوی کامل، برای لکه زدایی دست به کار شوید. در این حالت با توجه به نوع لکه می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

علامت مداد شمعی‌ها
ابتدا با یک کاردک، مداد شمعی‌ها را از روی دیوار بتراشید. به آرامی هر بخشی را که نرم‌تر است، جدا کنید؛ با یک دستمال توالت، هر قسمتی را که جدا شد، بگیرید. بعد از آن با استفاده از یک اتوی حرارتی با درجه کم روی لکه فشار دهید؛ باید این کار را تا لحظه‌ای که لکه‌ی مدادشمعی روی دستمال بیفتد، ادامه دهید. سپس دستمال را بردارید تا ببینید که لکه از روی کاغذ دیواری برداشته شده است.

این کار برای کاغذ دیواری‌های حساس مناسب است. اگر کاغذ دیواری شما قابل شست‌وشو باشد، استفاده از محلول شوینده برای تمیز کردن آن پیشنهاد می‌شود؛ محلول را روی دیوار ریخته و تا زمانی که لکه کاملا پاک شود، روی آن دستمال بکشید.

اثر انگشت
اگر رد اثر انگشت بر روی کاغذ دیواری دیده می‌شود، یک پاک‌کن صمغی بردارید و با آن روی اثرات به جامانده بر کاغذ دیواری بکشید. با کمک گرفتن از این پاک‌کن، چربی و آلودگی که با اثر انگشتتان روی دیوار ایجاد شده‌اند، کاملا از بین می‌روند. علاوه بر این می‌توانید از صابون و آب برای شستن اثر انگشت روی کاغذ دیواری وینیلی خود استفاده کنید.

برای این کار دستمال را در کاسه حاوی محلول خیس غوطه‌ور کرده و سپس دیوار را با آن تمیز کنید. همچنین امکان تمیز کردن دیوار با یک تکه نان وجود دارد؛ در این روش باید مقداری از نان را برای چند دقیقه روی محل مورد نظر قرار دهید. گلوتن موجود در نان است که لکه را از روی کاغذ دیواری پاک می‌کند.

 

لکه‌ی چربی
اگر کودک شما دستان چربش را روی کاغذ دیواری کشید، در ابتدا یک دستمال کاغذی را روی لکه قرار دهید و روی دستمال اتو با درجه حرارت پایین بگذارید. با وجود حرارت، چربی‌ها از کاغذ دیواری جدا شده و به دستمال می‌چسبند؛ بنابراین هنگامی که دستمال را بردارید، دیوار تمیز شده است. برای از بین بردن چربی، پودر تالک نیز جواب است. برای این کار کمی پودر بر روی دستمال کاغذی بریزید و آن را 10 دقیقه روی دیوار قرار دهید. در نهایت با قاشق یا برس خشک پودرها را از روی دیوار پایین بریزید.

جمع بندی

کاغذ دیواری با نقش و نگار و یا رنگ خاص خود، به محیط خانه و کار جذابیت و زیبایی می‌بخشد؛ بنابراین تمیزی آن بسیار اهمیت دارد. شما باید ابتدا میزان آلودگی کاغد دیواری خود را بسنجید و سپس راهکار تمیز کردن آن را انتخاب کنید. این روش‌ها کاملا ساده و قابل انجام هستند. در این مقاله تعدادی از ساده‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن کاغذ دیواری را به شما معرفی کردیم تا بتوانید با استفاده از آن‌ها به راحتی کاغذ دیواری خانه یا محل کار خود را تمیز کنید.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

صفر تا صد نو کردن دیوارهای کهنه و قدیمی خانه با کاغذ دیواری
پارکت چیست؟ و چرا از آن استفاده می‌شود؟
کاربردهای دیوارپوش فومی
کاغد دیواری
چمن مصنوعی چیست ؟
پوستر
کاغذ دیواری متالیک
ماربل شیت چیست ؟
کاغذ دیواری شاین دار
مزایا دیوار پوش فومی

دیدگاهتان را بنویسید